خبرهای ویژه

» car » دلال‌پروری؛ آفت این روزهای بازار خودرو

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۲:۳۴

 کد خبر: 171795

دلال‌پروری؛ آفت این روزهای بازار خودرو

به گزارش « پیام فارس»، موضوع تعیین قیمت خودرو چند ماهی است به اصلی‌ترین مبحث در میان کارشناسان، فعالان بازار و فعالان رسانه‌ای تبدیل شده است. اما به دلیل نبود نظارت دقیق بر روند تعیین و اعلام قیمت خودرو توسط فروشندگان رسمی و مصرف‌کنندگان، شاهد برهم‌ریختگی نظم بازار هستیم. به‌عنوان مثال خودرو صفر کیلومتری که به‌تازگی به خریدار تحویل شده ، دارای قیمت مشخصی است که بر اساس مدل و امکانات، توسط کارشناسان و فعالان بازار ارزش‌گذاری می‌شود. اما با بررسی آگهی‌ها و استعلام قیمت یک مدل خودرو داخلی، درمی‌یابیم موضوع قیمت‌گذاری کاملا سلیقه‌ای است و برای یک خودرو خاص چند قیمت اعلام می‌شود.
متاسفانه یکی از موضوعاتی که این روزها به ایجاد حباب قیمتی در بازار آزاد دامن می‌زند، فروش خودرو صفرکیلومتر خریداران در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان است. درواقع با مراجعه به دفاتر فروش و نمایندگی‌های مجاز خودروسازان درمی‌یابیم تعداد قابل‌توجهی خودرو داخلی آماده‌تحویل برای فروش وجود دارد و به گفته مسئولان نمایندگی، این خودروها مربوط به خریدارانی هستند که پس از تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود، آن‌ها را با قیمتی بیش از قیمت تعیین‌شده در بازار، برای فروش گذاشته‌اند. به‌عنوان مثال روز گذشته قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفر کیلومتر در بازار حدود ۸۳ میلیون تومان برآورد می‌شد. همچنین نسخه فول آن که دارای امکاناتی نظیر سنسور دنده‌عقب و سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و CD خوان است، با قیمتی حدود ۸۴ میلیون تومان برای فروش وجود داشت. این در حالی است که با مراجعه به نمایندگی، قیمت اعلام شده از سوی مشتریان برای این خودرو بیش از ۸۵ میلیون تومان عنوان می‌شود.
بر این اساس می‌توان گفت اگر نظارت بر تعیین قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار آزاد در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان نیز صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. زیرا حجم قابل‌توجهی از معاملات روزانه صورت‌گرفته در بازار، به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان اختصاص می‌یابد. زیرا خریداران با توجه به شرایط فعلی، ترجیح می‌دهند با خرید خودرو از نمایندگی‌ها، از صحت و سلامت خودرو خریداری‌شده مطمئن شوند.  درواقع می‌توان گفت کارشناسان فروش نمایندگی‌ها می‌توانند با اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر و همچنین ارائه قیمت‌های پیشنهادی به مشتریانی که قصد دارند فروش خودرو خود را به نمایندگی‌ها بسپارند، از ایجاد حباب قیمتی و همچنین ترویج فرهنگ دلال‌پروری در بازار جلوگیری کنند. زیرا این روزها بسیاری از خریداران که ماه‌ها پیش به قصد مصرف شخصی اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده بودند، با افزایش قیمت‌ها تغییر عقیده داده و خودروی تحویل گرفته خود را در همان لحظات ابتدایی پس از تحویل، برای فروش در نمایندگی گذاشته‌اند. از سوی دیگر بسیاری از دلال‌ها و فروشندگان غیررسمی نیز از قیمت‌های اعلام‌شده در نمایندگی‌ها تاثیر می‌گیرند و این موضوع موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود.
همچنین گزارش دیروز قیمت خودرو از کاهش دو میلیونی قیمت دنا پلاس و کاهش یک میلیونی رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در بازار حکایت دارد، که بر این اساس قیمت برآوردشده این خودروها به ترتیب ۱۵۶ و ۱۷۱ میلیون تومان خواهد بود.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در بازار با کاهش ۵۰۰ هزارتومانی به نرخ معاملاتی ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک جدید نیز با بهای معاملاتی ۱۶۶میلیون تومان موجود است. پژو پارس LX با کد کلاس ۱۸ نیز از دیگر خودروهایی است که کاهش یک میلیونی را در بازار تجربه کرده و با قیمت ۱۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریدوفروش شده است.
سایپا ۱۱۱ SE نیز با تنوع رنگ، قیمتی حدود ۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تومان را برای خود ثبت کرده که نسبت به روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است. همچنین سایپا ۱۳۲ نیز با قیمت ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که تیبا ۲ هاچ‌بک نسبت به روزهای گذشته کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و بهای معاملاتی ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.
رنو ساندرو اتوماتیک نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان خرید و فروش شد، در حالی که نسخه دنده دستی این خودرو بهایی حدود ۱۵۲ میلیون تومان دارد. همچنین ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز با کاهش یک میلیون تومانی، با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است. نسخه دنده دستی آن نیز با بهای معاملاتی ۱۵۹ میلیون تومان خرید و فروش شده است.


برچسب ها : , , , , , , , , ,
دسته بندی : car , خودرو

دیدگاه بسته شده است.

گالری فیلم
قربانیان زلزله اکوادور به 272 نفر رسیدند
۰۹ دی ۱۳۹۶ 909825 بازدید
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات