• تاریخ: مرداد ۲۷, ۱۳۹۶
  • شناسه خبر: 138815

چگونه از اضافه وزن بارداری جلوگیری کنیم؟

چگونه از اضافه وزن بارداری جلوگیری کنیم؟ کنترل وزن در دوران بارداری یکی از نکات مهم برای سلامت مادر و فرزند است. در ماه های اولیه بارداری، مادر به دلیل ویار صبحگاهی ممکن است نه تنها دچار اضافه وزن نشود، بلکه به کمبود وزن ...

چگونه از اضافه وزن بارداری جلوگیری کنیم؟


Pregnancy اضافه وزن بارداری

کنترل وزن در دوران بارداری یکی از نکات مهم برای سلامت مادر و فرزند است.

در ماه های اولیه بارداری، مادر به دلیل ویار صبحگاهی ممکن است نه تنها دچار اضافه وزن نشود، بلکه به کمبود وزن هم دچار شوند. اما از ۳ ماهه دوم که اشتهای مادر برمیگردد اضافه وزن کاملا محسوس خواهد بود. اما این دلیل نمیشود مادر به اشتباه فکر کند باید به اندازه دو نفر غذا بخورد. این اشتباه ترین توصیه ای است که اغلب مادران میشنوند. اما اگر مادری چاق باشد چه باید بکند؟ در این صورت باید از ابتدا در افزایش وزن دقت کنند. به طور کلی زنان در بارداری باید ۷ تا ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند. زنانی که کمبود وزن دارند ۱۴ تا ۲۰ کیلوگرم و زنانی که چندقلو باردارند ۱۸ تا ۲۶ کیلوگرم اضافه وزن برایشان مناسب است. اما زنانی که اضافه وزن دارند باید وزن گرفتن در دوران بارداری را مدیریت کنند.

تاثیر چاقی و اضافه وزن در بارداری

همه ما درباره خطرات چاقی بر سلامت بدن شنیده ایم اما این که اضافه وزن بر بارداری چه تاثیری میتواند داشته باشد شامل موارد زیر است:

  1. دیابت بارداری: احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنان چاق بیشتر است.
  2. پره اکلامپسی: زنان با شاخص توده بدنی بالا در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بالا هستند.
  3. عفونت: اضافه وزن زنان آنها در معرض خطر عفونت در دوران بارداری و پس از زایمان قرار میدهدد.
  4. آپنه انسدادی خواب: چاقی معمولا باعث آپنه میشود و بارداری خطر ابتلا به آن را بالاتر میبرد.
  5. مشکل زایمان: زنان چاق به القای بیشتری برای زایمان نیازمندند.
  6. از دست دادن بارداری: احتمال سقط جنین در زنان چاق بیشتر از سایرین است.
  7. نوزادان با وزن زیاد: زنان چاق به احتمال زیاد بچه هایی با اضافه وزن به دنیا می آورند.
  8. تولد زودرس: زنان چاق ممکن است قبل از هفته ۲۸ بارداری مجبور به زایمان شوند.

مدیریت وزن در بارداری

باید بدانید که دقیقا چه مقدار کالری نیاز دارید برای این کار حتما با پزشک مشورت کنید. در صورتی که اضافه وزن دارید به هیچ عنوان رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم اتکینز نگیرید. تعداد وعده های غذایی تان را بیشتر کنید اما مقدار آن کم کنید. به این ترتیب میتوانید میزان غذایی که میخورید مدیریت کنید. بهترین کار این است که به تدریج عادات غذایی‌تان را پیش از اقدام به بارداری تصحیح کنید، اما توجه کنید که اگر قصد بارداری دارید، گرفتن رژیم‌های سخت غذایی که گاهی خطرناک هم هست به شما توصیه نمی‌شود. تمامی زنان باردار از ماه ۶ بارداری به بعد، یعنی در پایان سه ماهه دوم حدود ۶ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. البته این رقم برای همه یکسان نیست. از این رقم حدود ۶/۲ کیلوگرم وزن جنین و ۶/۴ کیلوگرم اضافه وزن مادر است. وزنی که مادر اضافه می‌کند، بعد از زایمان به شرط آن که به فرزندش شیر بدهد، خیلی سریع از بین خواهد رفت.

در ۳ ماهه سوم بارداری خانم‌های باردار معمولا هر ماه یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. دلیل آن هم نیاز بدن به انرژی بیشتر برای تولید شیر، وزن‌یابی جنین، ذخیره‌سازی آب و افزایش میزان خون است. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اضافه شدن وزن باید به صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیرد و به همین دلیل پزشک متخصص زنان، خانم باردار را در هر بار چکاپ وزن می‌کند. کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کند.

بدن شما در دوران بارداری به مواد مغذی زیادی نیاز دارد بنابراین اگر میخواهید وزنتان را مدیریت کنید و این مواد مغذی به بدنتان برسد بهتر است حتما ویتامین و مکمل مصرف کنید. اما این به آن معنا نیست که شما رژیم غذایی خودتان را فراموش کنید.

چگونه از اضافه وزن بارداری جلوگیری کنیم؟


لینک کوتاه مطلب : http://payamfars.ir/?p=138815


twitter facebook googlereader googleplus digg cloob facebook telegram
نرخ ارز
کانال تلگرام اخبار جالب